Naar een groeigericht leermentaliteit

‘Ik heb dyslexie. Ik kan vreemde talen beter niet in mijn pakket kiezen.’
‘Ik dacht dat ik slim was, maar nu heb ik een onvoldoende. Blijkbaar ben ik toch niet zo slim.’
‘Wiskunde is saai. Wiskunde is niet voor meisjes.’
‘Natuurkunde is zo moeilijk, het heeft geen zin energie te stoppen in iets wat ik toch niet snap.’
‘Ik heb zo hard geleerd en nu heb ik maar een 6! Ik laat geschiedenis vallen.’
‘Ik hou niet van leren, ik wil het gewoon meteen kunnen.’
‘Ik was vroeger ook niet goed in wiskunde.’
‘Als je geen 6,5 gemiddeld staat voor mijn vak, moet je het niet kiezen.’
‘Deze leerling voert niets uit. Hij is kansloos.
‘Deze leerling zit aan zijn plafond.’
‘Deze leerling moet geen N-profiel kiezen, ze heeft gewoon geen inzicht.’


Komen een of meer van de uitspraken je bekend voor? Van een leerling of van een collega? Is een dergelijke uitspraak je zelf ook weleens ontsnapt? Zonde dat zoveel mensen zich laten ontmoedigen als een bepaald onderwerp lastig te leren blijkt. Ze denken bijvoorbeeld dat ze geen succes in wiskunde kunnen hebben omdat ze een wiskundeknobbel missen. 

Dit soort uitspraken hoor je zo vaak dat je bijna zou denken dat schoolsucces geheel afhankelijk is van intelligentie of aanleg voor bepaalde vakken. Maar dat is niet waar. Aanleg speelt een rol, maar je leermentaliteit, de manier waarop je dénkt over je eigen intelligentie en je houding ten opzichte van leren, is net zo belangrijk voor succes in je (school)loopbaan.
 
Je leermentaliteit is niet alleen van belang voor het succesvol doorlopen van een leerproces, het beïnvloedt ook hoeveel plezier je hebt in leren en hoeveel je bereid bent ervoor te doen. Is dat niet wat iedere ouder, opvoeder en docent wil: dat een leerling met plezier naar school gaat, zich inzet en met gezond zelfvertrouwen nieuwe uitdagingen aangaat? 
 
Het goede nieuws is dat je een groeigerichte leermentaliteit kunt aanleren. Daarom hebben we dit boek geschreven, om docenten, mentoren, bestuurders of opvoeders te helpen om een leeromgeving te bieden die uitnodigt tot het ontwikkelen van een groeigerichte leermentaliteit. 

Onderwijzen betekent nog niet dat er geleerd wordt. 

In dit boek leggen we uit wat leermentaliteit is en waarom deze houding van belang is voor zelfvertrouwen, plezier, doorzettingsvermogen en motivatie van je leerlingen en van je collega’s of leidinggevenden. We leggen ook uit welke valkuilen er zijn. We leren je verschillende houdingen te herkennen en geven je duidelijke en praktische tips waarmee je leerlingen en collega’s kunt aanzetten tot het ontwikkelen van een groeigerichte leermentaliteit.
 
Het boek bestaat uit drie delen, waarbij we beginnen bij het individu in deel 1 en per deel steeds breder gaan kijken naar de omgeving: in deel 2 naar de klas en in deel 3 naar de gehele school. 
 

‘Naar een groeigerichte leermentaliteit’ lezen?

Deelnemers van het programma Havo van de Toekomst kunnen dit boek downloaden in de Teamsomgeving. Andere geïnteresseerden kunnen het boek in de boekhandel of online bestellen.

Gerelateerde artikelen

‘Naar een groeigericht leermentaliteit’ lezen?

Deelnemers van het programma Havo van de Toekomst kunnen dit boek downloaden in de Teamsomgeving. Andere geïnteresseerden kunnen het boek in de boekhandel of online bestellen.