Inspiratie

Terug naar de basis

“We zijn eerst naar de basis gegaan. Voordat je onderwijs van de toekomst gaat maken, is het essentieel om antwoord te vinden op de vraag: wie is die havoleerling van de toekomst dan? Wat wil hij/zij en wat heeft die leerling van ons als school dan nodig? Om die vragen te vinden, zijn we onder andere aan de slag gegaan met een trendwatcher.” Maaike Oberink, docent geschiedenis Carmel Salland, kijkt positief terug op deze aanpak.
Lees meer

Advanced organizer

“Op dit moment experimenteren we met ‘advance organizing’. Een advanced organizer geeft over een langere termijn de lesdoelen weer. Leerlingen krijgen daarmee inzicht in het proces wat ze moeten doorlopen, zodat ze zelf kunnen aangeven waar ze momenteel ‘staan’ en waar het (nog) naartoe moet”.
Lees meer

Onderwijs dat recht doet aan de havoleerling

“Het lijkt soms wel of de havo een beetje de ‘net-niet-versie’ van het vwo is. Maar dat is het natuurlijk helemaal niet! Havo-leerlingen hebben wél iets anders nodig, geen vwo-light versie. Aan ons om dat op zo’n manier te doen, dat we recht doen aan de talenten en kwaliteiten van die leerlingen!"
Lees meer