Twee jaar Havo van de Toekomst:
‘De olievlekwerking vindt plaats’

“Dit soort voorbeelden moeten we verder aan het land vertellen”, sprak onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in maart vorig jaar over het programma Havo van de Toekomst. Twee jaar na de start van het project, dat als doel heeft om het havo-onderwijs te vernieuwen, maken Marjan Weekhout van het Twents Carmel College en programmamanager Arjan van Basten voorzichtig de balans op. “Docenten moeten echt gaan ondervinden hoe je een ander soort onderwijs aanbiedt.”

Het was nogal een onthulling die de onderwijsinspectie enkele jaren terug deed: bijna tweederde van de havo-leerlingen haalt niet binnen de reguliere vijf jaar het diploma. Dat er íets moest gebeuren, was dus wel duidelijk. “Op de havo zitten heel veel verschillende soorten kinderen en dat maakt dat kinderen snel op- en afstromen of er langer over doen”, vertelt Marjan Weekhout, rector van het Twents Carmel College. “Er zijn al best wat pogingen gedaan om dit te verbeteren en vaak lag de focus daarbij op de leerlingen zelf: ze moeten braver zijn, harder werken of gemotiveerder worden. Maar dat zeiden we eigenlijk al jarenlang en elke keer zonder resultaat. Op een gegeven moment dachten we: misschien moeten we eens iets anders proberen.” –> Lees hier het hele artikel

“Als je die plezierbeleving hebt gehad op je middelbare school, ben je op latere leeftijd ook gemotiveerder om je te blijven ontwikkelen”

Meer weten?

Wil je meer weten over Havo van de Toekomst of wil je meedoen aan dit programma?

Gerelateerde artikelen

Meer weten?

Wil je meer weten over Havo van de Toekomst of wil je meedoen aan dit programma?